אומנות רחוב וגרפיטי בשכונת פלורנטין בתל אביב

בכל איזור אחר של העיר תל אביב ציור על קירות של בתים או הדבקה עליהם נחשבים כהשחתה של רכוש הגוררת בעקבותיה דו"ח ותשלום קנס, ואילו בשכונת פלורנטין ציור והדבקה על קירות נחשבים סוג של אומנות, זוהי אומנות רחוב או בשמה האחר גרפיטי.  עירית תל אביב ויזמי הנדל"ן הבינו שאומנות הרחוב היא אמצעי להשבחת נדל"ן, לסיורי תיירים בשכונת פלורנטין, לצילומי 'סלפי' בשכונה, העלתם ברשתות החברתיות ותיוגם כמועדפים וכאהובים. העיריה אף מעודדת ציורי קיר גדולים בשכונה ומזמינה אותם אצל אומנים שונים. כך הפכו רחובותיה הישנים של שכונת פלורנטין, עם הטיח המתקלף והבטון החשוף לרחובות מתויירים ומצולמים, וכל עובר אורח מנסה את כוחו בהוספת חותמו האישי על קירות הבתים.

5 7

ישנם סוגים שונים של גרפיטי וישנם מספר חוקים לא כתובים של אומנות זו. למשל, אומן רחוב המבקש להישאר בעילום שם או לפרסם את עצמו תחת כינוי מסוים – יש לכבד את הבקשה הזו לאנונימיות. אסור לכסות עבודה של אומן אחר. יש הטוענים שעבודת גרפיטי שנעשתה בהזמנה איננה כלולה בקטיגוריה של אומנות הרחוב שנועדה להביע מחאה או מסר חברתי של האומן. הרעיון של הגרפיטי הוא שיש קשר ישיר בין האומן לבין הצופה במרחב הציבורי The street is your gallery.

היצירה הקטנה ביותר היא תיוג TAG – אדם או קבוצה חותמים את שמם או את שם הקבוצה אליה האומן משתייך, החתימה היא בסגנונות שונים של כתב יד או של שבלונה. הTAGGING התפתח לעבודות מורכבות יותר וצבעוניות יותר של גרפיטי.

יצירה בגודל בינוני היא PIECE שנועדה להעביר מסר כלשהוא. האומן מתריס נגד הטכנולוגיה ונגד הרשתות החברתיות או מביע את רגשותיו לגבי מאורע מסוים, המסר יכול להתחבר ליצירה אחרת העומדת על יד.

ציור ענקי על קיר נקרא MURAL זהו שטח שהעיריה מאשרת מראש ולפעמים גם מזמינה את האומן לצייר על השטח. כאמור יש הסבורים שציור קיר שנעשה בהזמנת ה'ממשל' איננו חוקי בגלל היותו מסחרי.

הגרפיטי יכול להיות ריסוס של צבע על הקיר, חתימה או שבלונות, כתובת או שיר / חרוזים, יצירה תוך שימוש של חומרים שונים כמו צמר או בדים וכמובן ציור. ישנם ציורים הנעשים בתוך דקות אחדות (בעיקר אלה הנעשים ב'מחתרת' במקומות בהם קיים איסור לצייר על קירות ברחוב), וישנם ציורים מושקעים ומתוכננים המבוצעים במשך מספר ימים.

אומני רחוב שפעלו בשכונת פלורנטין הם Know Hope, Klone , Zero Cents , אנה מירקין Foma  – גיא בלום – Dioz, Dede, , UNTAY ניצן מינץ, יהונתן כיס לב, מיוריאל כוהן בעלת הגלריה Tiny Tiny Gallery , טל לניר.

אין ספק שאומנות הגרפיטי משדרגת את רחובותיה של שכונת פלורנטין ומעניקה לה ערך מוסף.