החיבור בין אומנות לבין נדל"ן

אנשים שרכשו דירה נאה או בית יפה מקשטים את הנכס בפריטי אומנות: תמונות, פסלים וגם מיצגי וידיאו. המשפט מי שיש לו כסף רוכש אומנות פועל למעשה גם בצורה הפוכה; מי שיש לו יצירות אומנות יכול לרכוש נדל"ן. כך למשל היינץ ברגרואין, עיתונאי יהודי גרמני שנמלט מגרמניה לארצות הברית ומשם הגיע לפאריז שבצרפת, אסף תמונות של פבלו פיקאסו כאשר הצייר היה בראשית דרכו, לימים מכר חלק מהאוסף וצבר עושר רב. הוא הפך להיות סוחר אומנות מהגדולים בעולם. אוסף האומנות של המשפחה מוצג ברובו במוזיאון ברגרואין בברלין. בנו ניקולס ברגרואין הוא משקיע נדל"ן ובונה, בין השאר, את מגדל המגורים מאייר על רוטשילד בשדרות רוטשילד 36, תל אביב. ברגרואין הבן סבור שהמגדל יהיה יצירת אומנות בפני עצמה בשל התכנון המיוחד של האדריכל ריצ'רד מאייר.

art001 art002 art005 art008art012art010art009blog-4-art_4blog-4-art_5blog-4-art_6blog-4-art_7

אומנות ונדל"ן משלימים זה את זה

אם כן אנשים אמידים רוכשים יצירות אומנות, ואילו אנשים שאספו אומנות והתעשרו ממנה פונים לאפיק של השקעה בנכסי דלא ניידי.

הפסלית עפרה צימבליסטה אוהבת לקשט בניינים בפסלים גדולים של אנשים אותם היא צובעת בכחול או בסגול. האנשים מטפסים על הקירות או עומדים על תורן גבוה בחלל מבואה או בכניסה של הבניין – הם יוצרים ענין רב בקרב העוברים והשבים. צימבליסטה העמידה פסלים של שלושה זמרי מקהלה במרפסת של מלון בוטיק בשדרות רוטשילד 96, תל אביב – המיצג משך תשומת לב לבית המלון ושימח את האנשים המבלים בשדרה.

יצירת אומנות יכולה לפאר ולהעצים נכס נדל"ני, כך למשל רפליקת פסלו של ה'אדם החושב' של הפסל אוגוסט רודן מוצג במגדלי זיו ברמת החייל, הפסל מעודד את הציבור להגיע למרכז המסחרי ולבנייני המשרדים.

"מגדלי נאמן" הם קומפלקס של מגדלי מגורים שעוצב על ידי האומן הישראלי יעקב אגם, הבניינים צבועים בצבעים עזים, הם נראים למרחוק ומהווים שינוי מרענן מהסביבה שעדיין איננה מפותחת. היצירה הקינטית משתנה בהתאם למיקום של האדם הצופה בה, ככל שאנו עוברים לאורכם של המגדלים המראה מחליף צורה וצבע.

האמנית מיכל רדזינר הקרינה מיצג וידיאו של אנשים מהלכים בשורות על קירות של בתים בתל אביב. המבנים היוו את הרקע לאומנות שלה והעיר היתה החלל בה היא הוצגה.

כאשר פריט אומנות מוצג במקום לא שיגרתי ולא צפוי – נוצר אפקט מקורי, מיוחד ומענין לנכס כולו: לדוגמה בבריכת שחיה במלון בוטיק בבואנוס איירס קישט המעצב פיליפ סטארק את הבריכה בכתר מוזהב – המלון שודרג, גם מי שלא יכול להרשות לעצמו להתגורר במלון רוצה לבקר בו ולהנות מחפצי האומנות והנוי המפוזרים בו.

kfar-shmaryahu001kfar-shmaryahu012kfar-shmaryahu011kfar-shmaryahu010kfar-shmaryahu009kfar-shmaryahu008kfar-shmaryahu007kfar-shmaryahu006kfar-shmaryahu005kfar-shmaryahu004kfar-shmaryahu003kfar-shmaryahu002

ווילה בכפר שמריהו

הנה אנו עדים לחיבורים שונים בין אומנות לבין נדל"ן – האומנות מוצגת בתוך המיבנה על קירות בית או דירה, האומנות מוצגת על הקירות החיצוניים של המיבנה, לפעמים האומנות היא המיבנה עצמו. אומנות ונדל"ן משלימים זה את זה.