בוקי צוקר אדריכלים – עיצוב עם אמירה

משרד האדריכלים של בוקי צוקר הוא צוות משפחתי המונה את בוקי מייסד המשרד, את אסף צוקר בנו ואת נורית צוקר כלתו, זהו שילוב מנצח של גילאים משני המינים, ובנוסף צוות המשרד שאיננו מקרב המשפחה. כל אחד מהעובדים תורם את ההשראה שלו ואת החזון שלו לכל משימה עיצובית. המשרד נפתח בשנת 1971 ואסף צוקר הצטרף בשנת 2002, במשרד 10 מעצבים ואדריכלים, הפרויקטים הם בנייני משרדים, בתי מלון, שטחים ציבוריים של מגדלי מגורים, דירות יוקרה, קניניונים וחנויות מיוחדות.

5 7

בוקי צוקר מאמין בקו נקי, פשוט וענייני – עיצוב המשדר תחושת פשטות ללא פוזה. הוא מחפש חיבור אל העבר, שימור של מה שהיה באתר הבניה עם חומרים עכשויים נכונים. בוקי שם דגש על שימוש בחומרים הנכונים למקום כמו האבן הנכונה במלון גלילי שניבנה עבור צליינים, כמו זכוכית אטומה או שקופה המאפשרת תאורה מתאימה, מחשבה על עמידות החומרים בשטחים ציבוריים כך שהמיבנים ישארו יפים לאורך זמן. בפרויקטים כמו מלון 'יערות הכרמל', מלון ה'קראון פלזה' בתל אביב או ה'רדיסון סאס' בבוקרשט – חייב להיות חיבור של כל הפרטים, וזרימה מדלת הכניסה של המלון אל הלובי משם למעליות ועד לכל חדר וחדר במיבנה. אלו הם פרויקטים עתירי מידע עם מספר רב של מערכות ובקרות שליטה בחללים. בוקי אוהב שליטה וניכנס לכל הפרטים של הפרויקט. בשטחים הציבוריים של מגדלי מגורים בתל אביב כמו: מגדל המגורים 'מאייר על רוטשילד', מגדל המגורים 'רוטשילד 30' אשר שוכנים בשדרות רוטשילד בתל אביב, מגדל 'מנהטן' בפארק צמרת, מגדל ה'ברונזה' בפארק צמרת תל אביב, או מגדל 'אביב בצמרת' בוקי בוחר בחומרים נעימים הנותנים תחושה של כניסה רכה לבית. לובי הכניסה מאופיין בכך שהוא בנוי בפשטות ויחד עם זאת יש בו פריט אחד מרשים כמו מנורת תיקרה מיוחדת, שונדליר זכוכית של בתיכנונו של האמן צ'יהולי, או בתיכנונו של בוקי ביחד עם החברה שיצרה את המנורה, "לסביט".

אסף צוקר מסביר את ההבדל בין תיכנון מלונאי או תיכנון שטחים ציבוריים של מגדלי מגורים לבין תכנון ועיצוב דירות מגורים: בעבודה מול יזם או מול קבלן ראשי יש נוהל עבודה המצריך אישור בכל שלב ושלב של הפרויקט, התנהלות איטית עם ביוקרטיה, כמו כן יש להתאים את רמת הגימור ואת רמת העיצוב ליכולת הביצוע של הקבלן, שהוא בדרך כלל קבלן השלד. בתכנון דירות מגורים האדריכל יכול לתת חופש לדמיון וליצירה, לחבר בין חומרים מיוחדים ומעניינים ולהשיג רמת גימור גבוהה מאוד. אסף התמודד עם האתגר של עיצוב מלון ה'קראון פלזה סיטי' בתל אביב שהוא הבניין המרובע במרכז 'עזריאלי'. זהו מלון עירוני במיקום עיסקי במרכז תל אביב והקונספט העיצובי נועד לתת לאורח במלון הרגשה בייתית: רהיטים מרחפים להגדלת שטח הריצפה של החדר, ריצפת פרקט עץ חמימה ועליה פרוש שטיח יוקרתי – זוהי בחירה של חומרי גמר לא שיגרתיים כשמדובר בחדרי מלון, יש כאן העזה ועיצוב שהוא בבחינת חשיבה מ'חוץ לקופסה'.

נורית צוקר מדגישה את החשיבות של ההקשבה ללקוח בכל פרויקט ובכל שלב של הפרויקט. יש להאזין לצרכים של הלקוח, להשראה של הלקוח ולמה שהלקוח אוהב. צוות צוקר מתבונן באדם ההולך לגור בדירה ומתחשב בתקציב שהוא מעמיד למשימה, מה סדר העדיפויות של הלקוח ומה רמת הגימור אותה הוא מצפה לקבל. נורית קוראת לשלב הזה, שהוא השלב הראשוני של כל פרויקט עיצובי, שלב ההתבוננות. תיכנון ועיצוב דירה שנקנתה למטרה של דירת נופש שונה מתיכנון דירה שנועדה למגורי קבע של משפחה. התקציב של דירת נופש הוא תקציב שונה וניתן לחסוך בתקציב בנושאים מסוימים, לדוגמה אם הלקוח איננו מתכוון לבשל ארוחות בעת השהות בדירת נופש אין צורך להשקיע במטבח גדול ומאובזר במכשירים יקרים. מערכת האמון בין הצוות המתכנן לבין הלקוח צריכה להישמר לכל אורך התהליך וצריכה להיות התאמת ציפיות מלאה על מנת שהלקוח ידע מה הוא מקבל, ללא חריגה מהתקציב.

לדעתי האדריכל או מעצב הפנים הוא מחד אמן בעל יצירתיות ודמיון, ומאידך הוא איננו יכול לתכנן או ליצור דירה, בנין או משרד ללא התחשבות בלקוח שהזמין אצלו את העבודה, העבודה הזו מורכבת ודורשת איזון עדין וגמישות מירבית.

התמונות הן של פרוייקטים שבוצעו על ידי צוות בוקי צוקר אדריכלים והקרדיט לצלמים המקצועיים שצילמו את התמונות היפות האלה: אסף פינצ'וק, אורי אקרמן, עמית גושר, איתמר גרינברג, יואב הרוש, Viewpoint Productions, טוטם הדמיות אדריכליות ו-3Division.